Help cliënten goed op weg bij het wegvallen van de werkloosheidsuitkering
Laatste update van deze pagina: 21/10/2025
De beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd heeft gevolgen voor heel wat mensen. Het wegvallen van de uitkering kan financiële onzekerheid en bijkomende hulpvragen met zich meebrengen. Om cliënten correct te informeren en tijdig door te verwijzen, ontwikkelde Welzijnszorg Kempen samen met RVA, VDAB, de vakbonden en de 27 lokale besturen duidelijke communicatiematerialen voor alle betrokken partners.
Het doel: correcte informatie verspreiden, foute verwachtingen vermijden en mensen snel en op de juiste manier doorverwijzen naar het bevoegde OCMW of andere hulpinstanties.
Goede afspraken en duidelijke informatie zijn hierbij essentieel.
Communicatiemateriaal
OCMW | Brieven per lokaal bestuur en infographics
Voor elk OCMW in de Kempen is er een specifieke doorverwijsbrief
Deze brief geeft uitleg over wat er gebeurt wanneer een werkloosheidsuitkering stopt en welke stappen mensen kunnen ondernemen. Je kan deze meegeven aan cliënten. Elke brief bevat ook praktische informatie over hoe men zich kan aanmelden bij het betrokken OCMW. Let op: dit verschilt per lokaal bestuur.
Belangrijk: geef altijd de brief mee van het OCMW dat bevoegd is voor jouw cliënt. Om te bepalen welk OCMW bevoegd is, kan je gebruikmaken van de beslissingsboom.
Infographic – schematisch overzicht
Daarnaast zijn er infographics die schematisch dezelfde informatie weergeeft als in de brief. Deze kan vrij worden gebruikt in wachtzalen, buurtrestaurants of andere plaatsen waar mensen geïnformeerd kunnen worden.
- Infographic (specifiek gemaakt voor het OCMW)
- Infographic (te gebruiken door alle andere partners)
VDAB | Overzicht van de dienstverlening
De VDAB maakte een overzicht van haar dienstverlening in het kader van de nieuwe regelgeving. Daarin vind je informatieve slides voor presentaties, relevante contactgegevens en een overzicht van de geplande jobbeurzen en jobdates. Ook dit document is bedoeld voor professionals die mensen begeleiden in hun zoektocht naar werk, hulp of ondersteuning.
ACV | Overzicht van de nieuwe reglementering en eigen dienstverlening
Het ACV ontwikkelde een schematisch overzicht van de wijzigingen in de reglementering rond werkloosheidsuitkeringen. Dit overzicht helpt om snel zicht te krijgen op de nieuwe regels en kan gebruikt worden door professionals die mensen begeleiden in hun zoektocht naar werk, hulp of ondersteuning.
Daarnaast vind je ook een infofiche voor leden van ACV over de collectieve informatiesessies en de contactmogelijkheden bij vragen.
ABVV Mechelen+Kempen zet in op individuele begeleiding bij uitsluitingen van de werkloosheid. Leden kunnen in hun kantoren terecht voor informatie en bijstand.
De betrokken leden ontvingen een brief met informatie en een doorverwijzing naar een webinar.
Tijdens de webinar is er een live chat waar leden terechtkunnen met hun vragen. De volgende webinars vinden plaats op 27 oktober en 25 november.
Nadien kan nog een persoonlijke afspraak (digitaal of fysiek) worden gemaakt.
ABVV bundelde ook de info m.b.t. hun brede loopbaandienstverlening.
Check ook de website voor meer informatie: www.abvvmechelenkempen.be
Solidaris | Wat betekent het stopzetten van je werkloosheidsuitkering voor de terugbetalingen van medische kosten?
Cliënten aangesloten bij Solidaris zijn ook welkom om langs te komen, te (video)bellen of online hun vraag te stellen
